Santos Bikes

Santos bouwt Custombuilt fietsen, omdat iedere fietser uniek is.

Alleen zo kunnen we de beste fiets bouwen, voor jou. Elke Santos wordt opgebouwd door één monteur, met aandacht voor elk detail. Onze fabriek staat in Nieuw-Vennep, dicht bij huis. We geven om kwaliteit en om persoonlijk contact. Zo wordt iedere Santos Built for (your) Life.

Lees meer over Santos >

SANTOS SHOWROOM PANORAMA 01

Onze fietsen

De verschillende Santos Series, voor unieke rijders

Lite Serie Lite Serie

Mooi afgewerkt en je ideale partner voor naar
het werk, weekend weg of op vakantie.

Power Serie  Power Serie

Fietsen met power.
Ideaal voor vakantie of een snelle trip naar je werk.

Mountain Serie Mountain Serie

Moddervreters. Lekker licht en snel.
Bikepacking, why not?

Tandem Serie  Tandem Serie

Samen even snel,
op vakantie of de wereld over.

Urban Serie Urban Serie

Heerlijk de stad in, het terras op.
Dat doe je met deze fiets.

Agenda

Showroom bezoek

Onze showroom wordt druk bezocht en we nemen graag de tijd voor je. Daarom werken we alléén op afspraak.
Elke vrijdag van 09.00 tot 17.00u.
Kan je niet op vrijdag, bel dan voor een afspraak op een andere dag.
Tip: neem je ID-kaart mee wanneer je onze fietsen wil testen.

Vrijdag 20/10: BIJNA VOL
Vrijdag 27/10: NOG ENKELE VRIJE PLEKKEN
Vrijdag 03/11: VRIJE PLEKKEN
Vrijdag 10/11: VOLOP VRIJE PLEKKEN
Vrijdag 17/11: VOLOP VRIJE PLEKKEN
Vrijdag 24/11: VOLOP VRIJE PLEKKEN
world store icoon

Tip: Santos World Stores

Onze World Stores hebben al onze modellen op voorraad. Dat zijn meer dan 23 Santossen, waarvan de meeste met Rohloff naaf of Pinion versnellingsbak en riemaandrijving. Er staat een pasfiets en een kleurendisplay, met alle framekleuren op echte framebuizen:

Laatste nieuws

Over onze fietsen en de rijders ervan

Salar de Uyuni, Atacama en Santiago

Sinds de vorige update fietste ik van Peru naar Bolivia, naar de beroemde zoutvlakte: Salar de Uyuni! Helaas was de weg nogal eentonig en is het hier zomer, wat betekent: regenseizoen.

Na twee dagen compleet afgezonderd fietsen tussen kraters, vulkanen en oorverdovende onweersbuien bereikte ik de noordkant van de betoverende Salar de Uyuni. Geen toerist te zien, mooi! De reden was echter minder mooi: de zoutvlakte stond onder water! 40cm water en een compleet verbouwereerde Rick. Zelfs de race Paris-Dakar die hierlangs zou komen, was ervoor afgezegd... Terug betekende 400km ruwe wegen, 6 tot 8 dagen op 10 witte broodjes en op de bonnefooi proberen Chili binnen te komen. Doorgaan over de zoutvlakte zou mijn fiets ruïneren. Ik heb er een nachtje over geslapen, maar alle keuzes waren slecht. En ik had mezelf in deze positie gebracht.

15972545 rick

Ik besloot de volgende ochtend naar een nabijgelegen dorp te gaan om nog eens goed na te denken. Zondag ochtend gaat het nieuws hier kennelijk razendsnel, want 6 uur later lag mijn fiets op een bus en ging ik alsnog de zoutvlakte over (zie kaarsrechte lijn op de tracker – telt niet mee voor aantal kilometers, want niet gefietst), een geschenk uit de hemel! Tussen alle Boliviaanse kinderen was ik een attractie op zich, maar dat werd nog erger toen ik ook nog een technisch ingenieur bleek! Halverwege de zoutvlakte hield de bus ermee op, door een lekke radiator. Daar sta je dan in het (zoute = onbruikbare) water, met honderden kilometers niks om je heen. Na een uurtje hadden we de bus weer lopende; natuurlijk heb ik ook een geheugenkaart vol foto's geschoten!

15895944 rick

Na die schitterende zoutvlakte reed ik door, richting Chili en zag ik nog twee prachtige zoutvlaktes! Op een zeker moment heb ik toen mijn tent opgezet tussen welgeteld 16 vulkanen en twee zoutvlaktes in! Er zullen niet veel mensen zijn die dat ook hebben meegemaakt. Van het Chileense Andesgebergte reed ik naar de Atacama woestijn, opnieuw in het zand. Die dag was een rampdag; 4 lekke banden gehad maar ook 3 nieuwe binnenbanden weten te scoren; bijna beroofd en toch blijven lachen en uiteindelijk zelfs geholpen; in totaal 14 uur in de zon geweest maar niet verbrand; gezwommen in zweet en toch 6 liter water kunnen drinken. Alle energie die ik aan het begin van de dag had, ging gedurende de dag verloren aan reparaties of het voorkomen van rampen... Maar we blijven positief!

15874988 rick

Ik kon niet slapen die avond, ik was overspoeld door alle indrukken. Goed, verder door de Atacama, officieel de droogste woestijn van de wereld: meer droogte, heuvels, duinen en vooral vals plat dan ik in alle bergen samen tot nu toe gezien heb. En dat met een temperatuurtje van maar liefst 38°C en volle zon! Ik zie het als een goede voorbereiding op de Sahara; deze afwisseling van vulkanen, witte toppen en hagel-/regen-/windstormen mag er best wezen. De dagen daarna reed ik voornamelijk op Route 5, de 'Death Road' van Chili, te zien aan de gedenktekens, kruizen en huisjes, elke kilometer weer. Regelmatig toeterden auto's en vrachtwagens als ik weer in een hoog tempo een berg op reed; waren ze bang of moedigden ze me aan? Om positief te blijven, kijk ik niet verder dan 5 meter vooruit, stel je voor dat die top nog even op zich laat wachten. Soms tel ik de lege flessen in de berm. Dit soort mentale spelletjes helpen om de tijd te vergeten en de 60ste (of 61e?) klim van die dag op te komen...

Men heeft hier vaak geen idee waar ik vandaan kom. Ik ben een beetje een buitenbeentje dat Engels spreekt (met een Australisch accent), Frans begrijpt, schakelt tussen Duits en Dutch alsof het normaal is en Spaans brabbelt als een kind. Chili is een wereld van verschil vergeleken met Bolivia, Peru of Ecuador. Het is prijzig, modern en toch Zuid-Amerikaans!

Almost of the dirt

De verschillen tussen rijk en arm zijn groot en de nationale trots is nog veel groter. Ook is men over het algemeen zeer behulpzaam, iets wat in de vorige landen soms wel anders was, helaas. Een ander groot verschil is trouwens het eten! Eindelijk geen 'pollo' (spreekt uit als 'pojjoo' = kip) meer, ik werd er bijna letterlijk mee doodgegooid. Nee, niet in Chili! Het nationale gerecht is 'completo': een wit broodje van zeker 20cm met een knak- /braadworst, tomaat, salsa van avocado en dan een berg saus naar keuze er overheen. Voor 1000 Chileense Peso, omgerekend €1.40, krijg je een calorieënbom van zeker 400Kcal en dat is ook aan veel Chilenen te zien! Voor mij gelukkig geen probleem; regelmatig tik ik er 3 weg, de gezichten in het restaurant spreken dan boekdelen. En soms neem ik er nog 2 mee voor onderweg!

DSC02480 01

Enkele dagen geleden ben ik aangekomen in Santiago, dat is waar ik de laatste hand leg aan deze update. De laatste kilometers waren onverwacht heftig; door bosbranden ten zuiden en noorden van Santiago hangt er smog over de hele stad. Ik voel het direct op mijn longen.

Volgende land en uitdagingen: Patagonië
Nog te gaan: 13.786 km

In Santiago heb ik een heleboel dingen geregeld die moesten wachten omdat ik zo nodig weer door een woestijn moest fietsen. Back-ups, reparaties, rust, 'bij-eten' en natuurlijk een warme douche! Het plan na Santiago is: door naar het zuiden, Argentinië in, Patagonië doorkruisen (een gebied waarvan ik niet weet of het mee of tegen gaat vallen). Men is altijd huiverig over Patagonië; 'als je dát kan, kan je alles', maar moeilijker dan steppe, outback, Death Valley of Atacama kan het toch haast niet zijn? Hierna, heel misschien, zelfs naar Antarctica...

‘Wherever I put my bike, that's my home’

Vrij naar Marvin Gaye | Wherever I lay my hat | 1961

Contact
Schillingweg 41
2153 PL Nieuw-Vennep
+31 (0) 252 426 123
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.santosbikes.com

Vind een dealer
Vind een dealer bij jou in de
buurt en test je favoriete fiets.

Stel je fiets samen
Stel je fiets samen en bouw
'm op zoals jij dat wilt.
Eenvoudig.

Aanmelden Nieuwsbrief
Als eerste op de hoogte van Santos nieuws.